REGULAMENT
DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A DEPARTAMENTULUI ÎNVĂȚĂMÂNT LA DISTANŢĂ ŞI ÎNVĂŢĂMÂNT CU FRECVENŢĂ REDUSĂ ÎN UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI
– FACULTATEA DE JURNALISM ȘI ȘTIINȚELE COMUNICĂRII
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1. În ședința Senatului
Universității din București din 27.04.2011 s-a validat transformarea Centrului
ID al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării în Departament ID-IFR. Prezentul
document reglementează organizarea şi funcționarea Departamentului Învăţământ
la Distanţă (ID) şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (IFR) din cadrul Facultății
de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC), Universitatea din Bucureşti (UB).
Art. 2. Funcţionarea Departamentului
ID-IFR (Departamentului Învăţământ la distanţă şi Învăţământ cu frecvenţă
redusă) în Universitatea din Bucureşti se desfăşoară conform cu prevederile
legale în vigoare şi cu prezentul regulament.
Art. 3. Învăţământul la distanţă şi învăţământul cu
frecvenţă redusă sunt forme moderne de învăţământ, la nivel universitar. Sunt
vizate ca obiective generale - ridicarea nivelului profesional şi intelectual
al forţei de muncă actuale şi al celei potenţiale, recalificarea forţei de
muncă, sporirea ratei de participare la muncă a unor grupuri sociale
defavorizate, reconversia profesională la nivel universitar şi postuniversitar,
învăţarea permanentă (life-long learning), în domeniul științe ale comunicării.
Art. 4. FJSC poate oferi prin sistemul de învăţământ universitar ID-IFR
următoarele tipuri şi niveluri de pregătire profesională:
a.
specializări universitare
finalizate prin examen de licenţă / diplomă (ciclul 1 Bologna);
b.
studii de masterat finalizate
prin diplomă de master (ciclul II Bologna);
c.
formare profesională finalizată
prin certificate de absolvire sau atestate.
CAPITOLUL II
CADRUL ORGANIZATORIC
Art. 5. Iniţierea,
implementarea, funcţionarea, managementul şi monitorizarea programelor de
studii ID-IFR sunt coordonate de Departamentul ID-IFR și Consiliul FJSC, la
nivelul Facultății, și de Rectorat, la nivelul Universității din București.
Art. 6. În şedinţa din 25 octombrie 2010, Consiliul FJSC
– UB a aprobat ieşirea programelor ID ale FJSC de sub coordonarea CREDIS, iar Senatul
UB a validat această decizie. Departamentul ID-IFR al FJSC a apărut în urma
deciziei Senatului UB de transformare a Centrului ID al FJSC din cadrul CREDIS în
Departament ID-IFR al FJSC-UB în ședința din data de 27 aprilie 2011.
Art. 7. Departamentul ID-IFR al FJSC-UB este condus de un
director ID-IFR ales de Consiliul FJSC – UB o dată la 4 ani pe baza unui plan
de management și a CV-ului din care să rezulte experiența de management. Activităţile
ID-IFR sunt coordonate de directorul departamentului ID-IFR- FJSC și decanul Facultății
de Jurnalism și Științele Comunicării.
Art. 8. Pentru creşterea calităţii materialelor suport de
învăţare distribuite studenţilor, Departamentul ID-IFR poate colabora cu edituri
cu prestigiu recunoscut în domeniu.
Art. 10. În Facultatea de Jurnalism și Științele
Comunicării funcţionează specializările Jurnalism, Comunicare și Relații
Publice și Publicitate prin Învăţământ la distanţă şi masterele Comunicare
Corporativă și Jurnalism tematic prin învăţământ cu frecvenţă redusă (ciclurile
I şi II).
Art. 11. În vederea unei bune organizări şi coordonări a
procesului de învăţământ, ID-IFR FJSC-UB dispune de spaţiu propriu – Bd. Iuliu
Maniu 1-3, Complex "Leu", Corp A, etaj 6, sector 6, București, precum
şi de laboratoare informatice, o sală cu tablă multimedia şi alte săli cu dotări
multimedia, mijloace moderne de comunicare şi multiplicare, mobilier, dotate
sau procurate din venituri proprii (taxe, grant-uri, proiecte naţionale şi
internaţionale).
Art. 12. Stabilirea specializărilor, a cifrelor de
şcolarizare şi a taxelor de studiu la formele ID, IFR se face de către Senatul
Universităţii la propunerea Directorului ID prin votul Consiliului Facultăţii
de Jurnalism și Științele Comunicării, în limita cifrelor de şcolarizare
aprobate de ARACIS.
Art. 13. Admiterea la ID-IFR la FJSC-UB se face pe baza
criteriilor şi în condiţiile stabilite de către Consiliul Facultății de
Jurnalism și Științele Comunicării, aprobate de către Senatul Universităţii din
București.
Art. 15. Candidaţii declaraţi admişi la ID-IFR FJSC-UB
sunt înmatriculaţi ca studenţi ai Universităţii din Bucureşti.
Art. 16. Diplomele şi certificatele de studii conferite
prin învăţământ la distanţă şi cu frecvenţă redusă conferă posesorilor toate
drepturile prevăzute de Legislația în vigoare.
CAPITOLUL III
ACTIVIŢĂŢI DIDACTICE
Art. 17. Curricula universitară, programele analitice şi
nivelul ştiinţific al cursurilor şi seminariilor / lucrărilor practice de la ID-IFR
FJSC-UB sunt identice cu cele de la învăţământul de zi.
Art. 18. Pregătirea studenţilor de la ID-IFR se
realizează prin activităţi specifice acestor forme de învăţământ: Perioade de Studiu
Individual, alternate cu întâlniri și Activități Tutoriale. Activitățile Asistate
iau forma Activităților tutoriale la ID-IFR - FJSC. Evaluarea se face prin
elaborare de referate, teste tip grilă pe unităţi de studiu, examene, colocvii,
verificări. Studenţii sunt sprijiniţi prin lecţii de sinteză oferite pe
platforma online şi prin consultaţii online sau la sediul ID-IFR.
Art. 19. Suporturile necesare pregătirii studenţilor se
asigură de cadrele didactice prin: materiale tipărite elaborate în Metodologia
ID (manuale, cursuri scrise, culegeri tematice), CD-uri, pachete de învăţare și
materiale în format electronic postate pe platforma e-learning.
Art. 20. În cadrul formelor ID/IFR se aplică sistemul de
credite transferabile, adoptat de Consiliul profesoral ale FJSC-UB pentru fiecare
specializare, aceleaşi ca în învăţământul de zi.
Art. 21. Evaluarea pregătirii pentru toate disciplinele
se face prin examen la sfârşitul fiecărui semestru sau modul, conform
planificării întocmite de cadrele didactice ID-IFR şi transmise studenţilor la
începutul fiecărui an universitar prin Calendarele disciplinei. Nota finală la
fiecare disciplină se compune din nota obţinută la examen / colocviu şi din
notele atribuite la temele de control din timpul semestrului, cu ponderea
stabilită prin Fişa disciplinei / Programa analitică.
CAPITOLUL IV
DREPTURI ŞI OBLIGAŢII ALE PĂRŢILOR
Art. 22. Studenţii înscrişi în anul I la ID/IFR încheie
un contract cadru de studii cu FJSC - Universitatea din Bucureşti, în care sunt
stipulate drepturile şi îndatoririle fiecărei părţi, numit contract de
şcolarizare. La începutul fiecărui an universitar, părţile semnează Contractul
anual de studii care precizează taxa anuală, condiţii de plată, prevederi
specifice.
Art. 23. Universitatea din Bucureşti are obligaţia să
asigure în contul taxei de şcolarizare:
A. activitatea
didactică şi de comunicare specifică sistemului ID-IFR prin:
a. materiale
de studiu şi de suport;
b. activităţi
tutoriale şi de asistenţă pedagogică;
c. comunicare
(telefon, E-mail, portal, platformă e-learning, etc.) şi consiliere permanentă;
d. activităţi
de evaluare continuă;
e. examene
(conform Regulamentelor UB și ale FJSC);
B. eliberarea
de adeverinţe, atestate, certificate, diplome, conform Regulamentelor UB și ale
FJSC
Art. 24. Studentul are următoarele drepturi:
1. să
folosească în scop didactic, pentru instruirea proprie materialele de curs şi
de suport furnizate de Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării – Universitatea
din București;
2. să
folosească baza materială a Universităţii - FJSC, în conformitate cu
programările stabilite;
3. să
susţină probele de evaluare (verificare) şi examinările semestriale la datele
şi la termenele stabilite;
4. să
obţină la cerere adeverinţă pentru fiecare an de studiu promovat, conform
Regulamentului Universităţii;
5. să
obţină diploma de finalizare a studiilor după promovarea tuturor activităţilor
prevăzute prin planul de învăţământ şi promovarea examenului de finalizare a
studiilor;
6. studenţii
la formele ID/IFR. pot beneficia în limita locurilor disponibile de cazare în
cămine şi de masă la cantină, contra cost.
Art. 25. Obligaţiile studentului:
1. să
îndeplinească obligaţiile şcolare conform Regulamentului de activitate
profesională a studenţilor şi de aplicare a sistemului de credite
transferabile, din Universitatea din Bucureşti.
2. să
participe obligatoriu la activităţile tutoriale (sau la activităţile asistate)
prevăzute în planul de învăţământ;
3. să
utilizeze şi să păstreze cu grijă baza materială a FJSC-UB şi a sălilor de curs,
aparatură, calculatoare, laboratoare informatice, bibliotecă, precum şi
materialele de curs şi de suport ce le sunt puse la dispoziţie;
4. să
respecte dreptul de proprietate intelectuală al autorilor materialelor de
studiu. Materialele de studiu indiferent de format (tipărit, CD, on-line, etc.)
nu pot fi comercializate de către studenţi sau distribuite, în orice formă,
unor terțe persoane
5. să
achite taxele de şcolarizare prevăzute în contractul anual de studii, la
termenele menţionate în contract.
6. să
manifeste comportament civic, consideraţie şi respect faţă de colegi, precum şi
faţă de cadrele didactice şi personalul administrativ;
7. să
despăgubească Universitatea din Bucureşti pentru eventualele daune produse,
inclusiv pentru deteriorarea materialele didactice împrumutate, în cuantumul
stabilit de către Senatul universităţii şi respectiv Regulamentul bibliotecii;
8. să
completeze Contractul anual de studii până la termenul stabilit; în caz contrar
studentul nu va fi înscris în anul de studii corespunzător;
9. să
participe obligatoriu la întâlnirile cu prezenţă şi să îndeplinească toate
sarcinile care îi revin potrivit Planului de învăţământ şi Fișelor
disciplinelor/Programelor analitice ale disciplinelor şi să-şi susţină examenele
la termenele prevăzute;
10. să se
informeze la avizierul Departamentului ID-IFR şi prin platforma online şi să
comunice secretariatului orice schimbare intervenită în datele personale
(adresă, telefon, email) pentru a facilita comunicarea.
CAPITOLUL V
FINANŢAREA
ACTIVITĂŢILOR DEPARTAMENTULUI ID-IFR AL FJSC-UB
Art. 26. Învăţământul la distanţă şi învăţământul cu
frecvenţă redusă se organizează pe baze contractuale (contract de şcolarizare
şi contract anual de studiu) şi se finanţează prin taxe de studii, donaţii,
sponsorizări şi cofinanţarea din partea unor beneficiari.
Art. 27. Taxa anuală de studii este propusă de către
Consiliul FJSC şi este aprobată de Senatul Universităţii, fiind adusă la
cunoştinţă studenţilor prin contractul anual de studii. În conformitate cu
contractul încheiat, studenţii pot achita taxele de studiu în rate, la
termenele prevăzute în contract. În situaţia achitării integrale a taxei anuale
de studiu, la un termen prestabilit, se poate acorda o reducere, dacă acesta
este aprobat de Senatul Universităţii. De asemenea, se pot aplica reduceri de
taxă în condițiile stabilite de Consiliul FJSC și avizate de către Senatul UB.
Taxele de studiu sunt destinate acoperirii cheltuielilor legate de redactarea,
editarea şi multiplicarea materialelor didactice, corespondenţa cu studenţii,
plata activităţii cadrelor didactice, achiziţionarea de materiale didactice,
dotări, plata regiei / costul de funcţionare.
Art. 28. Cuantumul taxelor de studiu se aprobă anual de
către Senatul universităţii, la propunerea Consiliul Facultăţii de Jurnalism și
Științele Comunicării ca instituție organizatoare a ID-IFR.
Art. 29. Pentru organizarea activităţilor didactice,
Universitatea din Bucureşti, ca persoană juridică, prin intermediul
Departamentului ID-IFR al FJSC, se poate asocia cu alte instituţii, societăţi
comerciale, regii autonome, fundaţii şi asociaţii interesate în formarea
profesională, pe baza unui protocol de colaborare, conform legii.
Art. 30. Activităţile didactice desfăşurate la ID-IFR
forma de învăţământ la distanţă (elaborarea suporturilor de curs, activităţile
didactice şi de îndrumare, consiliere) sunt cuprinse în Statele de funcţiuni
ale facultății, în posturi didactice distincte, fiind finanţate din veniturile
proprii, în condiţiile legii. Metodologia de întocmire a Statelor de personal
didactic este elaborată la nivel de Universitate şi aprobată de Senatul UB.
Art. 31. Pentru retribuirea personalului didactic care
elaborează suporturile de curs în format ID (recunoscut ARACIS) se va utiliza
procentul de 25% din bugetul ID-IFR pentru plata sub forma dreptului de
proprietate intelectuală. Plata se face o dată pe semestru după avizarea
suportului respectiv de către o comisie formată din 2 (doi) experţi ID (din care
unul este Directorul ID-IFR) şi numai după realizarea versiunii finale.
Art. 32. Personalul didactic care desfășoară activităţi
la formele ID/IFR la FJSC-UB este propus de titularul disciplinei şi aprobat de
Directorul ID/ IFR.
CAPITOLUL VI
DISPOZIŢII FINALE
Art. 33. Prezentul regulament a fost adoptat de către
Consiliul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării Universităţii din
Bucureşti în baza legislaţiei în vigoare şi a Cartei Universităţii din
Bucureşti, la data de 14 iulie 2014.
Art. 34 Prezentul regulament are ca punct de pornire
Regulamentul de Organizare a Învăţământului la Distanţă și a Învăţământului cu
Frecvenţă Redusă în Universitatea din Bucureşti aprobat de Senatul UB la 8
iunie 2011.
Art. 35. Aprobarea sau modificarea prezentului regulament
se poate face de către Senatul Universităţii din Bucureşti, la propunerea
Consiliului FJSC și a Departamentului ID-IFR al Facultății de Jurnalism și Științele
Comunicării.
Rector
Prof. univ. dr. Mircea Dumitru
Decan FJSC, UB
Conf. univ. dr. Viorica Păuș
Director ID-IFR, UB
Lect. univ. dr. Antonio Momoc