Conform Ordinului Ministrului Educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului, publicat în Monitorul Oficial 309 din 5 mai
2011, examenul de finalizare a studiilor, nivel licenţă, începând din
sesiunea iunie 2012, este compus din două probe:
Bibliografia pentru examenul grilă - specializarea Jurnalisma) Proba 1: Evaluarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate. b) Proba 2: Prezentarea şi susţinerea lucrării de absolvire/ proiectului de absolvire/ proiectului de diplomă. Prezentarea şi susţinerea sunt publice. Studenţii din promoţiile anterioare, care susţin examenul de licenţă în iunie 2012 sau în sesiunile ulterioare, vor da examen pe această nouă structură. Proba 1 - evaluarea cunoştinţelor La Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării proba de evaluare a cunoştinţelor va consta într-un examen grilă. Bibliografia pentru examenul grilă - specializarea Comunicare şi Relaţii publice Bibliografia pentru examenul grilă - specializarea Publicitate În consiliul profesoral din 10.03.2014 s-a votat ca testul de la proba scrisă de licenţă să conţină numai itemi cu o singură variantă de răspuns corectă. Testul va conţine şi itemi cu răspuns deschis. Pentru specializarea Jurnalism Disciplinele fundamentale sunt:
Pentru specializarea Comunicare şi Relaţii publice Disciplinele fundamentale sunt:
Pentru specializarea Publicitate Disciplinele fundamentale sunt:
Proba 2 - lucrarea de absolvire Consultaţi Ghidul lucrării de finalizare a studiilor. Bibliografia examenului de licenţă: sesiunile iunie-iulie 2015 şi ianuarie-februarie 2016 Proba 1: examen grilă, specializarea JURNALISMDISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în sistemul mass-media Beciu, Camelia, Sociologia comunicarii si a spaţiului public, Iaşi, Polirom, cap. “Comunicarea şi spaţiul public” (pp.69-86) şi din cap. IV “Mass media şi noul spaţiu public” (pp. 87-99).
Deontologie, dreptul comunicării publice Dreptul de autor Conflictul de interese DISCIPLINE DE SPECIALITATEPresa scrisă
Cap. 5 - Pieţe de consum. Comportamentul de cumpărare, pp. 181-229.Coman Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, 2009 (ediţia a III-a), pp. 327-366, pp. 378-392; 394-422. Roşca Luminiţa, Surugiu Romina, Producţia unei reviste. Strategii editoriale în presa specializată, Editura Universităţii din Bucureşti, 2007, pp. 9-61 Presa audiovizuală Radio Joanescu Irene, Radioul modern, Bucureşti, ALL, 1999, cap. 2.5 ”Scrierea ştirilor”, p. 82-104. Joanescu Irene, Radioul modern, Bucureşti, ALL, 1999, cap. ”Este timpul pentru o poveste”, p. 199 - 226. Șimonca Ovidiu, "Relatarea și pachetul radio" în Coman Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, 2009 (ediţia a III-a), p.530 - 538. Televiziune Bignell Jonathan, Orlebar Jeremy, Manual practic de televiziune, Cap. "Genuri şi formate" pp. 65 -77, Cap. "Ştirile şi informaţiile de actualitate: sfera publică" pp.128 – 139, Editura Polirom, Iaşi, 2009. Coman Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, 2001 (ediţia a II-a), Vol. 1, Cap. "Jurnalismul de televiziune" pp. 237 – 261; Vol. 2, Cap. "Interviul de televiziune" pp. 196 – 218, Cap. "Reportajul de televiziune" pp. 219 – 240. Zeca-Buzura Daniela, Jurnalismul de televiziune, din Cap. "Ştirea de televiziune şi jurnalul televizat", doar partea de jurnal, pp. 50 – 70, Editura Polirom, Iaşi, 2005. Multimedia-Internet 1. Tipuri de site-uri şi documente Web Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition, Capitolul ”Types of Web Sites and Documents”. Accesat de la http://webstyleguide.com/wsg3/1-process/6-types-of-sites.html 2. Realizarea site-urilor Web - etape Drulă, G. (2002). Site-uri Web – metode şi tehnici de realizare, Ed. Semne Cap. 2.3 Etape pentru realizarea site-ului Web, pp. 18 – 25, Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition, Chapter: The Site Development Process, Accesat la http://webstyleguide.com/wsg3/1-process/7-development-process.html 3. Structura hypertext/hypermedia Drulă, G. (2002). Site-uri Web – metode şi tehnici de realizare, Ed. Semne Cap. 2.1 Structura hipertext / hipermedia, pp. 10 - 14, Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition, Capitol: Site Structure. Accesat de la http://webstyleguide.com/wsg3/3-information-architecture/3-site-structure.html 4. Textul pe Web Loker, K. (September 2, 2012). ‘Text is a UI’: How Journalists Can Work Usability into Online Words’. Mediabistro.com. Accesat de la http://www.mediabistro.com/10000words/text-is-a-ui-usability-journalism-design_b15174 5. Imaginea pe Web Drulă, G. (2002). Site-uri Web – metode şi tehnici de realizare, Ed. Semne, Cap. 4. Elemente multimedia în paginile Web, Imaginea bitmap si culoarea, pp 53 – 60, Imaginea vectorială pp.66-67, Animaţia pp.69- 75, 6. Sunetul pe Web şi podcasting Digital Audio de la Sampling pp. 3-7 cu pagina în Print Preview. Accesat de la http://www.jiscdigitalmedia.ac.uk/audio/advice/an-introduction-to-digital-audio Nipissing University, Introduction to podcasting. Accesat de la http://www.nipissingu.ca/education/kenw/Introduction%20to%20Podcasting.pdf 7. Video pe Web Introduction - How to Create Streaming Video. Accesat de la http://www.mediacollege.com/video/streaming/overview.html Formate de fişiere, accesat de la http://www.w3schools.com/html/html_media.asp 8. Web Design / layout / utilizabilitate Web Burton, K. (2012, January). Web Design Trends 2012, (6 pg) Accesat de la http://www.webdesign.org/web-design-basics/design-principles/web-design-trends-2012.21055.html Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition, Capitolul: "Sidebar: Universal Design Principles". Accesat de la http://webstyleguide.com/wsg3/2-universal-usability/3-universal-design.html Capitolul: "Presenting Information Architecture". Accesat de la http://webstyleguide.com/wsg3/3-information-architecture/4-presenting-information.html Sampson, Jared L. (June 04, 2010), Four Important Things to Remember When it Comes to Website Design, Web Design Library, (2 pg) Accesat de la http://www.webdesign.org/web-design-basics/design-principles/four-important-things-to-remember-when-it-comes-to-website-design.17954.html 9. UGC OECD (2007). Participative web: user-created content. Accesat de la http://www.oecd.org/sti/38393115.pdf Definition and Measurement - pp. 8-9 Types Of User-Created Content and Distribution Platforms - pp. 15-20 10. SEO, SEM Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition, Capitolul "Search Engine Optimization". Accesat de la http://webstyleguide.com/wsg3/5-site-structure/4-search-engine-optimization.html SMM (2010). The Complete Guide to Social Media From The Social Media Guys. Pag 9, 10, 11, 12. Accesat de la http://rucreativebloggingfa13.files.wordpress.com/2013/09/completeguidetosocialmedia.pdf 11. Tehnologii Web (HTML, CSS) Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition, Capitolul "Semantic Content Markup". Accesat de la http://webstyleguide.com/wsg3/5-site-structure/2-semantic-markup.html 12. Bookmarking social şi RSS Sureau, Denis, RSS Tutorial, building and using a RSS feed, step by step, (4 pg). http://www.xul.fr/en-xml-rss.html#overview Shivalingaiah, D., Naik, Umesha. (2011). Social Networking Tools: Social Bookmarking and Social Tagging. Accesat de la http://ir.inflibnet.ac.in/dxml/bitstream/handle/1944/1600/7.pdf NB. Paginile de pe Web s-au numerotat cu afişare în Print Preview. Sociologia jurnaliştilor Coman Mihai, Introducere în sistemul mass-media, Iaşi, Polirom, (ed. a III-a), 2007, Cap. "Statutul profesional al jurnalistului", (pp. 235-262), cap. "Organizarea activităţilor în instituţiile de presă" (pp.263-294), "Cultura profesională" (pp.318-344). Rieffel Remy, Sociologia mass media, Iaşi, Polirom, 2008, cap. "Profesionistii mass media" (pp. 127-157). Vlăsceanu, Mihaela, Organizaţii şi comportament organizaţional, Iaşi, Polirom, 2003, cap. ”Cultura organizaţională” (pp.262-280). Zeliezer, Barbie, Despre jurnalism la modul serios, Iaşi, Polirom, 2007, din cap. “Sociologia şi jurnalismul” (pp.61-86). Proba 1: examen grilă, specializarea COMUNICARE ŞI RELAŢII PUBLICE
DISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în relaţii publiceComan, Cristina, Relaţii publice - principii şi strategii, Ed. Polirom, 2001, Cap. I, "Relaţii publice - cadru general", (pag. 13 - 43)Coman, Cristina, Relaţiile publice şi mass-media, Ed.Polirom, 2004, Cap. II, “Relatiile publice si activitatile conexe”, (pp.18-28) Coman, Cristina, Comunicarea de criză, Ed. Polirom, 2009, Cap. VII, "Imaginea, identitatea, reputaţia" (pag. 209 – 224) Cmeciu, Camelia, Tendinţe actuale în campaniile de relaţii publice, Iaşi, Polirom, 2013, Cap. I, “Definiţii şi caracteristici ale campaniilor de relaţii publice”, (pp. 9 – 19); Cap. II, “Tipologii ale campaniilor de relaţii publice”, (pp. 21 – 33) Newsom, Doug, Carrell, Bob, Redactarea materialelor de relaţii publice, Ed. Polirom, 2011 (ediţia a II-a), Cap III “Persuasiunea” (pp.56-77); Newsom, Doug, Van Slyke Turk, Judy, Kruckeberg, Dean, Totul despre relaţiile publice, Ed. Polirom, 2010 (ediţia a II-a), Cap I, “Rolurile şi specializările relaţiilor publice” (pp.17 – 42); Cap. VI, “Argumente teoretice în sprijinul relaţiilor publice” (pp. 178 – 213) Oliver, Sandra, Strategii de relaţii publice, Iaşi, Polirom, 2009. Cap. II, “Rolul esenţial al PR-ului în conducerea companiei” (pp. 51 – 81); Cap. III, “Managementul reputaţiei: o societate condusă de celebrităţi” (pp. 83 - 98) Sims, Ronald R., Ethics and Corporate Social Responsibility, Greenwood Publishing Group, Inc., 2003. Cap. 3, “Understanding Corporate Citizenship: Social Responsibility, Responsiveness and Performance” (pp. 38 - 50) Deontologie, dreptul comunicării publice1. Libertatea de exprimare şi de informare. Limitele libertăţii.Constituţia României, Art. 29 - Libertatea conştiinţei; Art. 30 - Libertatea de exprimare; Art. 31 - Dreptul la informaţie; Art. 57 - Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor; Art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi; Art. 20 - Tratatele internaţionale privind drepturile omului. Normele Consiliului Europei privind libertatea de expresie şi de informare, din 17 martie 2003, pe www.coe.ro/documente/Monitor%20Inf(2003)%203%20roumain.pdf 2. Protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine. Insulta si calomnia în spaţiul public Constituţia României, revizuită, art. 30 - libertatea de exprimare. Noul Cod Civil - art. 70-77 - respectul vieţii private şi al demnităţii persoanei umane 3. Dreptul de autor Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată. - domeniul de aplicare al dreptului de autor (art.1); - subiectul dreptului de autor (art.2-6) - noțiunea de autor; prezumţia de autor, anonimatul şi pseudonimul; coautoratul; opera colectivă - obiectul dreptului de autor (art.7-9): operele originale; operele derivate; excepţii de la protecţia legală a dreptului de autor; - conţinutul dreptului de autor (art.10-14, art.14 indice 1;art.14 indice 3; art.14 indice 4; drepturile morale; drepturile patrimoniale; reproducerea; distribuirea; închirierea; împrumutul; - noţiunea de comunicare publică (art.15); - durata protecţiei dreptului de autor (art.24-30): momentul naşterii dreptului de autor; durata protecţiei drepturilor patrimoniale; - limitele exercitării dreptului de autor (art.33); - operele cinematografice şi alte opere audiovizuale (art.64-71); - operele de artă plastică, de arhitectură şi fotografice (art.82-87); Newsom, D. şi Haynes, J., 2011, Redactarea materialelor de relaţii publice, Influenţa legilor şi reglementărilor – Legi negative, Contracte, pp. 46-48.; despre plagiat – pp. 50-51. 4. Principiul prezentării adevărului. Rectificarea. Dreptul la replică Newsom, D. şi Haynes, J., 2011, Redactarea materialelor de relaţii publice, Influenţa standardelor din practica relaţiilor publice, pp. 43-46. Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, art. 49-58. Legea nr. 504/2002 a audiovizualului, republicată, art. 6-8, referitor la interzicerea cenzurii, protecţia surselor şi a jurnaliştilor. Comunicările comerciale audiovizuale Legea audiovizualului, nr. 504 din 2002, republicata, art.1, art.27, art. 29, art.31, Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, art. 93-100. Publicitate şi sponsorizări Newsom, VanSlyke Turk si Kruckeberg, 2010, Totul despre relaţiile publice, Polirom, pp. 234-240. Marketing politicBarbaros, Corina (2014), Marketingul politic. Repere teoretice și strategii de acțiune, Ed. Adenium, Iași, pp. 97-110Momoc, Antonio (2014), Comunicarea 2.0. New media, participare și populism, Ed. Adenium, Iași, pp. 67-86, 123-151, 164-216. Trent, Judith S., Friedenberg, Robert V., Denton Robert E, (2011) Political Campaign Communication: Principles and Practices, Rowman&Littlefield Publishers, Inc., Lanham, Boulder, New York, Toronto, 7th Edition, pp. 69-115. DISCIPLINE DE SPECIALITATEGestiunea crizeiComan, Cristina, Comunicarea de criză - tehnici şi strategii, Ed.Polirom, 2009, Cap. I, “Criza: definiţii, caracteristici, tipologii” (pp.13 – 43); Cap. II, “Etapele evoluţiei unei crize” (pp. 49 – 65); Cap. IV, “Comunicarea cu presa în timpul crizei” (pp 91 – 138); Cap. V, “Managementul crizei”, (pp. 143-177); Cap. VI, “Strategiile de comunicare” (pp. 181 -206)Newsom, Doug, Van Slyke Turk, Judy, Kruckeberg, Dean, Totul despre relaţiile publice, Ed. Polirom, 2010 (editia a II-a), Cap. XIII, “Criză şi credibilitate”, (pp. 431 – 464) Redactarea materialelor de relaţii publiceComan, Cristina, Relaţiile publice şi mass-media, Ed.Polirom, 2004, Cap. IX, "Comunicatul de presă" (pp. 104-141); Cap. XIII, "Comunicarea pentru radio şi televiziune" (pp.198-207); Cap. XIV, “Vizita şi voiajul de presă” (pp. 208 – 230)Newsom, Doug, Carrell, Bob, Redactarea materialelor de relaţii publice, Ed. Polirom, 2011, Cap. IX, “Doasarele pentru mijloacele de comunicare …..”, (212 – 241); Cap. 14, "Buletinele informative" (pp. 331 - 352); Cap. XV, "Broşurile" (pp. 353 - 372); Cap. XVI, “Revistele” (pp.373-384) , Cap. XVII "Discursurile, prezentările şi alte tipuri de mesaje transmise oral" (pp. 386 – 398). |