Conform Ordinului Ministrului Educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului, publicat în Monitorul Oficial 309 din 5 mai
2011, examenul de finalizare a studiilor, nivel licenţă, începând din
sesiunea iunie 2012, este compus din două probe:
Bibliografia pentru proba scrisă - specializarea Jurnalisma) Proba 1: Evaluarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate. b) Proba 2: Prezentarea şi susţinerea lucrării de absolvire/ proiectului de absolvire/ proiectului de diplomă. Prezentarea şi susţinerea sunt publice. Studenţii din promoţiile anterioare, care susţin examenul de licenţă în iunie 2012 sau în sesiunile ulterioare, vor da examen pe această nouă structură. REGULAMENT - de organizare și desfășurare a examenelor de finalizare a studiilor universitare de licenţă şi master în Universitatea din Bucureşti 2018 Proba 1 - evaluarea cunoştinţelor La Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării proba de evaluare a cunoştinţelor va consta într-un examen scris. Bibliografia pentru proba scrisă - specializarea Comunicare şi Relaţii publice Bibliografia pentru proba scrisă - specializarea Publicitate Pentru specializarea Jurnalism 5 puncte - Disciplinele fundamentale (5 întrebări, dacă este grilă)
(5 întrebări, dacă este grilă)
Examenul este format din întrebări deschise, pe baza bibliografiei, și întrebări tip grilă Pentru specializarea Comunicare şi Relaţii publice Disciplinele fundamentale sunt:
Disciplinele
de specialitate sunt:
Disciplinele fundamentale sunt:
Disciplinele de specialitate sunt:
Proba 2 - lucrarea de absolvire Consultaţi Ghidul lucrării de finalizare a studiilor. Bibliografia examenului de licenţă: sesiunile iunie-iulie 2018 şi ianuarie-februarie 2019 Proba 1: examen scris, specializarea JURNALISMDISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în sistemul mass-media
Beciu, Camelia, 2011, Sociologia comunicării și a spaţiului public, Iaşi, Polirom, cap. „Comunicarea şi spaţiul public” (pp.69-86) şi cap. IV „Mass media şi noul spaţiu public” (pp. 87-99). Coman, Mihai, 2007, Introducere în sistemul mass-media, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), cap. „Dimensiunea economică a sistemului mass media", (pp. 43-73), cap. „Efecte ale comunicării de masă", (pp. 149-181). McNair, Brian, 2007, Introducere în comunicarea politică, Iasi, Polirom, cap. „Politică, democrație și mass media”; cap. „Partidele și comunicarea politică: publicitatea”. Radu, Raluca-Nicoleta, Preoteasa, Manuela, 2012, Economia mass media, Iași, Polirom, din cap. „Industriile culturale”, (pp. 9 – 51), cap. „Concurenţă, concentrare, pluralism” (pp. 87-110). Rieffel, Remy, 2008, Sociologia mass media, Iaşi, Polirom, cap. „Mass media, opinia publică şi spaţiul public" (pp. 37-57).
Keeble, Richard, 2009, Presa scrisă. O introducere critică, Iaşi, Polirom, pp. 81-88; 89-97. Lazăr Mirela, „Metode şi tehnici de colectare a informaţiilor” in Coman Mihai (coord.), Manual de Jurnalism, Iaşi, Polirom, 2009 (ediţia a III-a), pp. 22-26; 30-35. Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, Cap. 1 art. 1, 2; Cap. 2 art. 5, 12, 13, 14; Secțiunea a 2-a art. 15, 17, 18, 19, 20 (PDF atașat, click pe link). Normele Consiliului Europei privind libertatea de expresie şi de informare, Monitor/Inf (2003)3 (PDF atașat, click pe link). Tehnici de redactare (TR)
Coman, Mihai (coord.), 2009, Manual de Jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 118-167; 191-251; pp. 613-632 (scriitura pentru mediile digitale). Roşca, Luminiţa, 2004, Producţia textului jurnalistic, Iaşi, Polirom, pp. 102-116.
Deontologie Păun, Mihaela & Radu, Raluca, 2015, „Prezentarea adevărului”, pp. 115-134, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice, Polirom, Iași. Radu, Raluca, 2015, „Protejarea vieții private”, pp. 137-150, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice, Polirom, Iași. Preoteasa, Manuela, 2015, „Conflictul de interese”, pp. 189-204, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice, Polirom, Iași. Thiemann, Alina, 2015, „Libertatea de exprimare și informare”, pp. 76-110, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice, Iași, Polirom. Dreptul comunicării publice
Libertatea de exprimare şi de informare.
Limitele libertăţii. Protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine. Constituţia României, revizuită, Art. 30 -
Libertatea de exprimare. Dreptul de autor Protecția surselor jurnalistice - Cazuri ale Curții Europene a Drepturilor Omului: http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Journalistic_sources_RON.pdf Plasarea de produse, publicitatea mascatăLegea nr. 504/ 2002 a audiovizualului, republicata, Art.1, Art. 27, Art. 29, Art. 31. Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, Art. 93-100. DISCIPLINE DE SPECIALITATEPresa scrisă Coman, Mihai (coord.), 2009, Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 327-366 [Reportajul], pp. 368-392 [Interviul], pp. 397-409, 415-420 [Ancheta], pp. 437-444 [Portretul].. Roşca Luminiţa, Surugiu Romina, 2007, Producţia unei reviste. Strategii editoriale în presa specializată, Editura Universităţii din Bucureşti, pp. 9-61. Presa audiovizuală Radio Joanescu, Irene, 1999, Radioul modern, Bucureşti, ALL, cap. ”Este timpul pentru o poveste”, pp. 199 - 226. Joanescu, Irene, 2009, „Interviul radio” în Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 471-484. Matei, Antonia, 2009, „Ştirile radio”, în Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 253-286. Șimonca, Ovidiu, 2009, „Relatarea şi pachetul radio” în Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 530 - 538. Televiziune Bignell Jonathan, Orlebar Jeremy, 2009, Manual practic de televiziune, Polirom, Iaşi, Cap. "Genuri şi formate" pp. 65-77, Cap. "Ştirile şi informaţiile de actualitate: sfera publică" pp. 128 – 139. Coman, Mihai (coord.),
2009 (ediţia a III-a) Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom,: Zeca-Buzura Daniela, 2005, Jurnalismul de televiziune, Polirom, Iaşi, din Cap. „Ştirea de televiziune şi jurnalul televizat", doar partea de jurnal, pp. 50 – 70. Bălăşescu Mădălina, 2015, Producţia
de televiziune-strategii, principii, tehnici, Bucureşti, Tritonic, pp.
195-200, „Stilul audiovizual”, pp. 153-158, „Compoziţia imaginilor”, pp.
169-186, „Editarea imaginilor”. Multimedia-Internet 1. Textul pe Web Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 15 – 28. pp. 31 – 38. Loker, K. (September 2, 2012). ‘Text is a UI’: How Journalists Can Work Usability into Online Words’. Mediabistro.com. Regasit la la http://www.mediabistro.com/10000words/text-is-a-ui-usability-journalism-design_b15174 2. Imaginea digitală şi aplicaţiile sale Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 44 – 50. White, D. What is the Difference Between Vector and Bitmap Images?, wiseGEEK site, Regăsit la http://www.wisegeek.com/what-is-the-difference-between-vector-and-bitmap-images.htm Pettifor, E. (2015). The difference between a Bitmap and Vector image. Regăsit la http://www.darwinwebdesign.com.au/blog/the-difference-between-bitmap-and-vector-image 3. Sunetul digital şi aplicaţiile sale Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 76 – 79. Digital Audio de la Sampling pp. 3-7 cu pagina in Print Preview. Regăsit la la http://www.jiscdigitalmedia.ac.uk/audio/advice/an-introduction-to-digital-audio 4. Video digital şi aplicaţiile sale. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 103 – 105, pp: 114 – 120. Adobe. (2011). Video Learning Guide. Regăsit la http://www.adobe.com/devnet/flash/learning_guide/video/part06.html H.264 VS MPEG4: Detailed Comparison between H.264 and MPEG4. macxdvd.com site. Regăsit la http://www.macxdvd.com/mac-dvd-video-converter-how-to/h264-vs-mpeg4.htm 5. Design & layout Web, realizarea de documente pe Web. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. Cap. Arhitectura informaţiei. pp: 123 – 145. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. Cap. Designul grafic Web. pp: 145 – 167. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. Cap. CMS. pp: 172 - 179 Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition. Capitol: Site Structure. Accesat de lahttp://webstyleguide.com/wsg3/3-information-architecture/3-site-structure.html Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide, 3rd Edition, Chapter: The Site Development Process. Regasit la http://webstyleguide.com/wsg3/1-process/7-development-process.html 6 Web Design Trends You Must Know for 2015 & 2016. Regăsit la http://www.awwwards.com/6-web-design-trends-you-must-know-for-2015-2016.html Lake, C. (Dec 8, 2015) 12 good, bad and ugly web design trends for 2016. Regăsit la http://searchenginewatch.com/sew/review/2438285/12-good-bad-and-ugly-web-design-trends-for-2016). Vocell, J. (October, 2015). The 8 Elements of Modern Web Design (And Web Design Trends to Watch). Regăsit la http://blog.hubspot.com/marketing/elements-of-modern-web-design-list 6. SEO şi SMO Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide, 3rd Edition. Capitolul Search Engine Optimization. Regăsit la http://webstyleguide.com/wsg3/5-site-structure/4-search-engine-optimization.html Dholakiya, P. (Feb 20, 2015). 11 SEO Tactics You Need to Know in 2015. Regăsit la http://searchenginewatch.com/sew/how-to/2396193/11-seo-tactics-you-need-to-know-in-2015 Zelenski, P. (Februarie, 2015) Optimize your Facebook Photos 2015. Regăsit la http://thinpigmedia.com/blog/optimize-your-facebook-photos-2015 Cass, J. (2015). How to Optimize Your Facebook Posts for Maximum Shareability. Regăsit la http://justcreative.com/2015/11/25/how-to-optimize-your-facebook-posts-for-maximum-shareability/ DTP Bardan Alexandra, 2012, Introducere în designul de presă, Ed. Tritonic, pp. 46-70 („Noțiuni de design grafic”). Brielmaier Peter, Wolf Eberhard, 1999, Ghid de tehnoredactare:
punerea în pagină a ziarelor şi revistelor, Iaşi, Polirom, pp. 214-225
(Glosar). Chip Kompact, Învață cu profesioniștii
InDesign, Ed. 3D Media Communications, Brașov, 2011, cap. 2, "Ghidul
profesionistului în tipografie", pp. 18-26. Parker Roger C., 1989, The makeover book: 101 design solutions
for desktop publishing: [for students], Chapel Hill, Ventana Press, pp.
1-19 (cap. „Good Design”). Sociologia jurnaliştilor Coman, Mihai, 2007, Introducere în sistemul mass-media, Iasi, Polirom, (ed. a III-a), cap. Statutul profesional al jurnalistului, Organizarea activităţilor în instituţiile de presă, Procedurile de rutină în jurnalism, Cultura profesională a jurnaliștilor. Rieffel, Remy, 2008, Sociologia mass-media, Iași, Polirom, cap. „Profesioniștii mass-media”. Zelizer, Barbie, 2007, Despre jurnalism la modul serios, Iași, Polirom, cap. „Sociologia și jurnalismul”. Proba 1: examen scris, specializarea COMUNICARE ŞI RELAŢII PUBLICE
DISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în relaţii publice
Coman, Cristina, Relaţii publice - principii şi strategii, Ed. Polirom, 2006, Cap. I, „Relaţii publice - cadru general", (pag. 13 - 41). Coman Cristina, Relaţiile publice şi mass-media, Ed. Polirom, 2004, Cap. II, „Relațiile publice și activitățile conexe”, (pp.18-29). Coman, Cristina, Comunicarea de criză, Ed. Polirom, 2009, Cap. VII, „Imaginea, identitatea, reputaţia" (pag. 209 – 225). Cmeciu, Camelia, Tendinţe actuale în campaniile de relaţii publice, Iaşi, Polirom, 2013, Cap. I, Definitii si caracteristici ale campaniilor de relatii publice ,(pag. 9 – 19), Cap. II, „Tipologii ale campaniilor de relaţii publice”, (pp. 21 – 33). Newsom, Doug, Van Slyke Turk, Judy, Kruckeberg, Dean, Totul despre relaţiile publice, Ed. Polirom, 2010 (ediţia a II-a), Cap I, „Rolurile şi specializările relaţiilor publice” (pp.17 – 42); Din cap. VI, „Argumente teoretice în sprijinul relaţiilor publice” pp. 178 – 190. Oliver, Sandra, Strategii de relaţii publice, Iaşi, Polirom, 2009. Cap. II, „Rolul esenţial al PR-ului în conducerea companiei” (pp. 51 – 81). Wilcox, L. Denis, Cameron, T. Glen, Ault, H. Phillip, Agee, K.Warren, Relații publice, strategii și tactici, Ed. Curtea Veche Publishing, 2009, Cap. X, „Opinia publică și persuasiunea” (pag. 208 – 233). Deontologie, dreptul comunicării publice1. Libertatea de exprimare şi de informare. Limitele libertăţii.Constituţia României, Art. 29 - „Libertatea conştiinţei”; Art. 30 - „Libertatea de exprimare”; Art. 31 - „Dreptul la informaţie”; Art. 57 - „Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor”; Art. 53 - „Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi”; Art. 20 - „Tratatele internaţionale privind drepturile omului”. Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Iași, Polirom, pp. 79-89 (dreptul la informare, cenzură, libertatea de a protesta, guerilla marketing). 2. Protecția demnității umane și a dreptului la propria imagine. Insulta și calomnia în spațiul public. Constituţia României, revizuită, art. 30 - „Libertatea de exprimare”. Noul Cod Civil - art. 70-77 - „Respectul vieţii private şi al demnităţii persoanei umane”. Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Iași, Polirom, pp. 90-93 (”Insulta și calomnia, Insulta și calomnia în România”), pp. 143-150 („Încălcarea vieții private”). 3. Dreptul de autor Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată. - domeniul de aplicare al dreptului de autor (art.1); - subiectul dreptului de autor (art.2-6) - noțiunea de autor; prezumţia de autor, anonimatul şi pseudonimul; coautoratul; opera colectivă - obiectul dreptului de autor (art.7-9): operele originale; operele derivate; excepţii de la protecţia legală a dreptului de autor; - conţinutul dreptului de autor (art.10-14, art.14 indice 1;art.14 indice 3; art.14 indice 4) drepturile morale; drepturile patrimoniale; reproducerea; distribuirea; închirierea; împrumutul; - noţiunea de comunicare publică (art.15); - durata protecţiei dreptului de autor (art.24-30): momentul naşterii dreptului de autor; durata protecţiei drepturilor patrimoniale; - limitele exercitării dreptului de autor (art.33); - operele cinematografice şi alte opere audiovizuale (art.64-71); - operele de artă plastică, de arhitectură şi fotografice (art.82-87); Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Iași , Polirom, pp. 129-132 (plagiatul și imitarea, utilizarea cinstită). 4. Principiul prezentării adevărului. Rectificarea. Dreptul la replică Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, art. 49-58. Legea nr. 504/2002 a audiovizualului, republicată, art. 6-8, referitor la interzicerea cenzurii, protecţia surselor şi a jurnaliştilor. Legea audiovizualului, nr. 504 din 2002, republicata, art.1, art.27, art. 29, art.31, Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, art. 93-100. Newsom, VanSlyke Turk si Kruckeberg, 2010, Totul despre relaţiile publice, Iași, Polirom, pp. 234-242 („Responsabilitatea în informarea publică”). Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Iași, Polirom, pp. 132-134 („Post-publicare”). DISCIPLINE DE SPECIALITATEGestiunea crizei
Coman, Cristina, Comunicarea de criză - tehnici şi strategii, Ed.Polirom, 2009, Cap. I, „Criza: definiţii, caracteristici, tipologii” (pp.13 – 42); Cap. II, „Etapele evoluţiei unei crize” (pp. 49 – 64); Cap. IV, „Comunicarea cu presa în timpul crizei” (pp 91 – 137); Cap. V, „Managementul crizei”, (pp. 143-176); Cap. VI, „Strategiile de comunicare” (pp. 181 -205). Newsom, Doug, Van Slyke Turk, Judy, Kruckeberg, Dean, Totul despre relaţiile publice, Ed. Polirom, 2010 (editia a II-a), Cap. XIII, „Criză şi credibilitate”, (pp. 431 – 464). Redactarea materialelor de relaţii publiceComan, Cristina, Relaţiile publice şi mass-media, Ed.Polirom, 2004, Cap. IX, „Comunicatul de presă"
(pp. 104-140), Cap. XI “Conferinta de
presa” (pag.151 – 191) Newsom, Doug, Carrell, Bob, Redactarea materialelor de relaţii publice, Ed. Polirom, 2011, Cap. XVII „Discursurile, prezentările şi alte tipuri de mesaje transmise oral" (pp. 386 – 398). Aronson Merry et al. (2008). Ghidul redactării în relații publice: era digitală, București, Amsta Publishing. cap. 10 „Publicațiile: etapa editorială”, (p.207-219). Cutlip, Scott et alii, 2010, Relații publice eficiente, București, Comunicare.ro, cap. X „Mijloace de comunicare externe si relatiile cu mass media” (p. 274-302).
Goldblatt, Joe, (2002) Special Events. Event Leadership for a New World, Twenty-first century global event management edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, pp. 7 - 14 și 36 – 40. Schafer-Mehdi, Stephan, 2008, Organizarea
evenimentelor, Bucuresti, Editura All, pp 9 - 14, 27 - 30, 50 - 69, 140 -
154. Relații publice sectoriale Relații publice internaționaleCurtin, Patricia A., Gaither, Kenn T. (2008). Relații publice internaționale. Negocierea culturii, a identității și a puterii. București: Curtea Veche, pp. 58-73, pp. 105-140. Wilcox, Dennis L., Cameron, G.T., Ault, Ph.H., Agee, W. K. (2009). Relații publice. Strategii și tactici. București: Curtea Veche, pag. 384 – 405. Comunicare politicăMcNair, Brian (2007), Introducere in comunicare politică, Ed. Polirom, Iași, pp. 173-196 Momoc, Antonio (2014), Comunicarea 2.0, Ed. Adenium, Iași. Capitole:Comunicarea politică, Alegerile şi actorii comunicării politice, pp. 70-85. Campania negativă online. Gherila digitală, pp. 164-172. Trent, Judith S., Friedenberg, Robert V., Denton Robert E, (2011) Political Campaign Communication: Principles and Practices, Rowman&Littlefield Publishers, Inc., Lanham, Boulder, New York, Toronto, 7th Edition. Capitol: Communicative Styles and Strategies of Political Campaigns, pp. 69-114 CSR Irene Buhaniță, 2015, Reader (la Biblioteca FJSC). Proba 1: examen scris, specializarea PUBLICITATE
DISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în publicitate - itemi închiși cu o singură alegere (grilă)
|
Prima pagină > Licenţă >