Conform Ordinului Ministrului Educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului, publicat în Monitorul Oficial 309 din 5 mai
2011, examenul de finalizare a studiilor, nivel licenţă, începând din
sesiunea iunie 2012, este compus din două probe:
Bibliografia pentru proba scrisă - specializarea Jurnalisma) Proba 1: Evaluarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate. b) Proba 2: Prezentarea şi susţinerea lucrării de absolvire/ proiectului de absolvire/ proiectului de diplomă. Prezentarea şi susţinerea sunt publice. Studenţii din promoţiile anterioare, care susţin examenul de licenţă în iunie 2012 sau în sesiunile ulterioare, vor da examen pe această nouă structură. Proba 1 - evaluarea cunoştinţelor La Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării proba de evaluare a cunoştinţelor va consta într-un examen scris. Bibliografia pentru proba scrisă - specializarea Comunicare şi Relaţii publice Bibliografia pentru proba scrisă - specializarea Publicitate Pentru specializarea Jurnalism 5 puncte - Disciplinele fundamentale (5 întrebări, dacă este grilă)
4 puncte - Disciplinele de specialitate (5 întrebări, dacă este grilă)
1 punct din oficiu 4 întrebări deschise 25 de întrebări tip grilă Pentru specializarea Comunicare şi Relaţii publice Disciplinele fundamentale sunt:
Disciplinele
de specialitate sunt:
Pentru specializarea Publicitate Disciplinele fundamentale sunt:
Disciplinele
de specialitate sunt:
Proba 2 - lucrarea de absolvire Consultaţi Ghidul lucrării de finalizare a studiilor. Bibliografia examenului de licenţă: sesiunile iunie-iulie 2017 şi ianuarie-februarie 2018 Proba 1: examen scris, specializarea JURNALISMDISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în sistemul mass-media
Beciu, Camelia, 2011, Sociologia comunicării și a
spaţiului public, Iaşi, Polirom, cap. „Comunicarea şi spaţiul public”
(pp.69-86) şi cap. IV „Mass media şi noul spaţiu public” (pp. 87-99). Coman, Mihai, 2007, Introducere în sistemul
mass-media, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), cap. „Dimensiunea
economică a sistemului mass media", (pp. 43-73), cap. „Efecte ale comunicării
de masă", (pp. 149-181). McNair, Brian, 2007, Introducere în comunicarea
politică, Iasi, Polirom, cap. „Politică, democrație și mass media”; cap. „Partidele și comunicarea politică: publicitatea”. Radu,
Raluca-Nicoleta, Preoteasa, Manuela, 2012, Economia mass media, Iași, Polirom,
din cap. „Industriile culturale”, (pp. 9 – 51), cap. „Concurenţă,
concentrare, pluralism” (pp. 87-110). Rieffel, Remy, 2008, Sociologia mass media, Iaşi, Polirom, cap. „Mass media, opinia publică şi spaţiul public" (pp. 37-57).
Keeble, Richard, 2009, Presa scrisă. O introducere critică,
Iaşi, Polirom, pp. 81-88; 89-97. Lazăr Mirela, „Metode şi tehnici de colectare a informaţiilor” in Coman
Mihai (coord.), Manual de Jurnalism, Iaşi, Polirom, 2009 (ediţia a
III-a), pp. 22-26; 30-35. Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, Cap. 1 art. 1, 2; Cap. 2 art. 5, 12, 13, 14; Secțiunea a 2-a art. 15, 17, 18, 19, 20 (PDF atașat, click pe link). Normele Consiliului Europei privind libertatea de expresie şi de informare, Monitor/Inf (2003)3 (PDF atașat, click pe link). Tehnici de redactare (TR)
Coman, Mihai (coord.), 2009, Manual de Jurnalism, Iaşi, Polirom,
(ediţia a III-a), pp. 118-167; 191-251; pp. 613-632 (scriitura pentru mediile digitale). Roşca, Luminiţa, 2004, Producţia textului jurnalistic, Iaşi, Polirom, pp. 102-116.
Deontologie Păun, Mihaela & Radu, Raluca, 2015, „Prezentarea adevărului”, pp. 115-134, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice, Polirom, Iași. Radu, Raluca, 2015, „Protejarea vieții private”, pp. 137-150, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice,
Polirom, Iași. Preoteasa, Manuela, 2015, „Conflictul de interese”, pp. 189-204, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice,
Polirom, Iași. Thiemann, Alina, 2015, „Libertatea de exprimare și informare”, pp. 76-110, în Radu, Raluca (coord.) Deontologia comunicării publice, Iași, Polirom. Dreptul comunicării publice
Libertatea de
exprimare şi de informare. Limitele libertăţii. Protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine. Constituţia României, revizuită, Art. 30 - Libertatea de exprimare. Dreptul de autor
Protecția surselor jurnalistice - Cazuri ale Curții Europene a Drepturilor Omului: http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Journalistic_sources_RON.pdf Plasarea de produse, publicitatea mascată Legea nr. 504/ 2002 a audiovizualului, republicata, Art.1, Art. 27, Art. 29, Art. 31. Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, Art. 93-100. DISCIPLINE DE SPECIALITATEPresa scrisă Coman, Mihai (coord.), 2009, Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 327-366 [Reportajul], pp. 368-392 [Interviul], pp. 397-409, 415-420 [Ancheta], pp. 437-444 [Portretul].. Roşca Luminiţa, Surugiu Romina, 2007, Producţia unei reviste. Strategii editoriale în presa specializată, Editura Universităţii din Bucureşti, pp. 9-61. Presa audiovizuală Radio Joanescu, Irene, 1999, Radioul modern, Bucureşti, ALL, cap. ”Este timpul pentru o poveste”, pp. 199 - 226. Joanescu, Irene, 2009, „Interviul radio” în Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 471-484. Matei, Antonia, 2009, „Ştirile radio”, în Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 253-286. Șimonca, Ovidiu, 2009, „Relatarea şi pachetul radio” în Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom, (ediţia a III-a), pp. 530 - 538. Televiziune Bignell Jonathan, Orlebar Jeremy, 2009, Manual practic de televiziune, Polirom, Iaşi, Cap. "Genuri şi formate" pp. 65-77, Cap. "Ştirile şi informaţiile de actualitate: sfera publică" pp. 128 – 139. Coman, Mihai (coord.), 2009 (ediţia a III-a) Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom,: Zeca-Buzura Daniela, 2005, Jurnalismul de televiziune, Polirom, Iaşi, din Cap. „Ştirea de televiziune şi jurnalul televizat", doar partea de jurnal, pp. 50 – 70. Bălăşescu Mădălina, 2015, Producţia de televiziune-strategii, principii, tehnici, Bucureşti, Tritonic, pp. 195-200, „Stilul audiovizual”, pp. 153-158, „Compoziţia imaginilor”, pp. 169-186, „Editarea imaginilor”. Multimedia-Internet 1. Textul pe Web Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 15 – 28. pp. 31 – 38. Loker, K. (September 2, 2012). ‘Text is a UI’: How Journalists Can Work Usability into Online Words’. Mediabistro.com. Regasit la la http://www.mediabistro.com/10000words/text-is-a-ui-usability-journalism-design_b15174 2. Imaginea digitală şi aplicaţiile sale Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 44 – 50. White, D. What is the Difference Between Vector and Bitmap Images?, wiseGEEK site, Regăsit la http://www.wisegeek.com/what-is-the-difference-between-vector-and-bitmap-images.htm Pettifor, E. (2015). The difference between a Bitmap and Vector image. Regăsit la http://www.darwinwebdesign.com.au/blog/the-difference-between-bitmap-and-vector-image Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 76 – 79. Digital Audio de la Sampling pp. 3-7 cu pagina in Print Preview. Regăsit la la http://www.jiscdigitalmedia.ac.uk/audio/advice/an-introduction-to-digital-audio 4. Video digital şi aplicaţiile sale. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. pp: 103 – 105, pp: 114 – 120. Adobe. (2011). Video Learning Guide. Regăsit la http://www.adobe.com/devnet/flash/learning_guide/video/part06.html H.264 VS MPEG4: Detailed Comparison between H.264 and MPEG4. macxdvd.com site. Regăsit la http://www.macxdvd.com/mac-dvd-video-converter-how-to/h264-vs-mpeg4.htm 5. Design & layout Web, realizarea de documente pe Web. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. Cap. Arhitectura informaţiei. pp: 123 – 145. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. Cap. Designul grafic Web. pp: 145 – 167. Drulă, G. (2014). Media interactivă. Aspecte de design şi producţie pentru Web. Ed C.H. Beck. Cap. CMS. pp: 172 - 179 Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide: Basic Design Principles for Creating Web Sites, 3rd Edition. Capitol: Site Structure. Accesat de la http://webstyleguide.com/wsg3/3-information-architecture/3-site-structure.html Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide, 3rd Edition, Chapter: The Site Development Process. Regasit
la http://webstyleguide.com/wsg3/1-process/7-development-process.html 6 Web Design Trends You Must Know for 2015 & 2016. Regăsit la http://www.awwwards.com/6-web-design-trends-you-must-know-for-2015-2016.html Lake, C. (Dec 8, 2015) 12 good, bad and ugly web design trends for 2016. Regăsit la http://searchenginewatch.com/sew/review/2438285/12-good-bad-and-ugly-web-design-trends-for-2016). Vocell, J. (October, 2015). The 8 Elements of
Modern Web Design (And Web Design Trends to Watch). Regăsit la http://blog.hubspot.com/marketing/elements-of-modern-web-design-list 6. SEO şi SMO Lynch, P.J., Horton, S. (2008). Web Style Guide, 3rd Edition. Capitolul Search Engine Optimization. Regăsit la http://webstyleguide.com/wsg3/5-site-structure/4-search-engine-optimization.html Dholakiya, P. (Feb 20, 2015). 11 SEO Tactics You Need to Know in 2015. Regăsit la http://searchenginewatch.com/sew/how-to/2396193/11-seo-tactics-you-need-to-know-in-2015 Zelenski, P. (Februarie, 2015) Optimize your Facebook Photos 2015. Regăsit la http://thinpigmedia.com/blog/optimize-your-facebook-photos-2015 Cass, J. (2015). How to Optimize Your Facebook Posts for Maximum Shareability. Regăsit la http://justcreative.com/2015/11/25/how-to-optimize-your-facebook-posts-for-maximum-shareability/ DTP Brielmaier Peter, Wolf Eberhard, 1999, Ghid de tehnoredactare: punerea în pagină a ziarelor şi revistelor, Iaşi, Polirom, pp. 210-225 (Glosar).
Bardan Alexandra, 2012, Introducere în designul de presă, Ed. Tritonic, pp. 46-70 („Noțiuni de design grafic”). Parker Roger C., 1989, The makeover book: 101 design solutions for desktop publishing: [for students], Chapel Hill, Ventana Press, pp. 1-19 (cap. „Good Design”). Sociologia jurnaliştilor Coman, Mihai, 2007, Introducere în sistemul mass-media, Iasi, Polirom, (ed. a III-a), cap. Statutul profesional al jurnalistului, Organizarea activităţilor în instituţiile de presă, Procedurile de rutină în jurnalism, Cultura profesională a jurnaliștilor. Rieffel, Remy, 2008, Sociologia mass-media, Iași, Polirom, cap. „Profesioniștii mass-media”. Zelizer, Barbie, 2007, Despre jurnalism la modul serios, Iași, Polirom, cap. „Sociologia și jurnalismul”. Proba 1: examen scris, specializarea COMUNICARE ŞI RELAŢII PUBLICE
DISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în relaţii publiceComan, Cristina, Relaţii publice - principii şi strategii, Ed. Polirom, 2006, Cap. I, „Relaţii publice -
cadru general", (pag. 13 - 41). Deontologie, dreptul comunicării publice1. Libertatea de exprimare şi de informare. Limitele libertăţii.Constituţia României, Art. 29 - „Libertatea conştiinţei”; Art. 30 - „Libertatea de exprimare”; Art. 31 - „Dreptul la informaţie”; Art. 57 - „Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor”; Art. 53 - „Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi”; Art. 20 - „Tratatele internaţionale privind drepturile omului”. Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Iasi, Polirom, pp. 79-89 (dreptul la informare, cenzură, libertatea de a protesta, guerilla marketing). 2. Protecția demnității umane și a dreptului la propria imagine. Insulta și calomnia în spațiul public. Constituţia României, revizuită, art. 30 - „Libertatea de exprimare”. Noul Cod Civil - art. 70-77 - „Respectul vieţii private şi al demnităţii persoanei umane”. Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Iași, Polirom, pp. 90-93 (”Insulta și calomnia, Insulta și calomnia în România”), pp. 143-150 („Încălcarea vietii private”). 3. Dreptul de autor Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată. - domeniul de aplicare al dreptului de autor (art.1); - subiectul dreptului de autor (art.2-6) - noţiunea de autor; prezumţia de autor, anonimatul şi pseudonimul; coautoratul; opera colectivă - obiectul dreptului de autor (art.7-9): operele originale; operele derivate; excepţii de la protecţia legală a dreptului de autor; - conţinutul dreptului de autor (art.10-14, art.14 indice 1;art.14 indice 3; art.14 indice 4; drepturile morale; drepturile patrimoniale; reproducerea; distribuirea; închirierea; împrumutul; - noţiunea de comunicare publică (art.15); - durata protecţiei dreptului de autor (art. 24-30): momentul naşterii dreptului de autor; durata protecţiei drepturilor patrimoniale; - limitele exercitării dreptului de autor (art.33); - operele cinematografice şi alte opere audiovizuale (art.64-71); - operele de artă plastică, de arhitectură şi fotografice (art.82-87); Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Ia i, Polirom, pp. 129-132 (plagiatul, și imitarea, utilizarea cinstită). 4. Principiul prezentării adevărului. Rectificarea. Dreptul la replică Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, art. 49-58. Legea nr. 504/2002 a audiovizualului, republicată, art. 6-8, referitor la interzicerea cenzurii, protecţia surselor şi a jurnaliştilor. Legea audiovizualului, nr. 504 din 2002, republicata, art.1, art.27, art. 29, art.31, Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, pe www.cna.ro, art. 93-100. Newsom, VanSlyke Turk si Kruckeberg, 2010, Totul despre relaţiile publice, Iaşi, Polirom, pp. 234-240 („Responsabilitatea în informarea publică”). Radu, Raluca (coord.) 2015, Deontologia comunicării publice, Iaşi, Polirom, pp. 132-134 („Post-publicare”). DISCIPLINE DE SPECIALITATEGestiunea crizeiComan,
Cristina, Comunicarea de criză -
tehnici şi strategii, Ed.Polirom, 2009, Cap. I, „Criza: definiţii, caracteristici,
tipologii” (pp.13 – 42); Cap. II, „Etapele evoluţiei unei crize” (pp. 49
– 64); Cap. IV, „Comunicarea cu presa în timpul crizei” (pp. 91 –
137); Cap. V, „Managementul crizei”, (pp. 143-176); Cap. VI, „Strategiile de comunicare” (pp.
181-205). Redactarea materialelor de relaţii publiceComan, Cristina, Relaţiile
publice şi mass-media,
Ed.Polirom, 2004, Cap. IX, „Comunicatul de presă" (pp. 104-140), Cap. XI “Conferința de presă” (pag.151 – 191). Newsom, Doug, Carrell, Bob, Redactarea materialelor de relaţii publice, Ed. Polirom, 2011, Cap. XVII „Discursurile, prezentările şi alte tipuri de mesaje transmise oral" (pp. 386 – 398). Aronson Merry et al. (2008). Ghidul redactării în relații publice: era digitală, București, Amsta Publishing. cap. 10 „Publicațiile: etapa editorială”, (p.207-219). Cutlip, Scott et alii, 2010, Relații publice eficiente, București, Comunicare.ro, cap. X „Mijloace de comunicare externe și relațiile cu mass media” (p. 274-302).
Relații publice sectoriale Relații publice internaționaleCurtin, Patricia A., Gaither, Kenn T. (2008), Relații publice internaționale. Negocierea culturii, a identității și a puterii. București: Curtea Veche, pp. 58-73, pp. 105-140. Wilcox, Dennis L., Cameron, G.T., Ault, Ph.H., Agee, W. K. (2009). Relații publice. Strategii și tactici. București: Curtea Veche, pag. 384 – 405. Comunicare politică Momoc, Antonio (2014), Comunicarea 2.0, Ed. Adenium, Iași. Capitole:Comunicarea politică, Alegerile şi actorii comunicării politice, pp. 67-86. Campania negativă online. Gherila digitală, pp. 164-172. Stromback, Jesper, Kiousis, Spiro, (2011) Political Public Relations, Principles and Applications, Routledge, New York, London, Capitole: Political Public Relations and Political Marketing, pp. 157-171 Trent, Judith S., Friedenberg, Robert V., Denton Robert E, (2011) Political Campaign Communication: Principles and Practices, Rowman&Littlefield Publishers, Inc., Lanham, Boulder, New York, Toronto, 7th Edition. Capitol: Communicative Styles and Strategies of Political Campaigns, pp. 69-114 CSR Irene Buhaniță, 2015, Reader (la Biblioteca FJSC) Proba 1: examen scris, specializarea PUBLICITATE
DISCIPLINE FUNDAMENTALEIntroducere în publicitateBalaban, Delia Cristina, Publicitatea. De la planificarea strategică la implementarea media. Iaşi: Polirom, 2009; pp.163-185 (capitolul 6.6. Particularităţile utilizării diverselor tipuri de media)Belch & Belch, Introduction to Advertising and Promotion, Irwin, Burr Il, 1993, chapter 1. "What is advertising?", pp. 5-20; chapter 5 "Market Segmentation and Positioning", pp. 157-183. Petre, Dan şi Nicola, Mihaela (2004), Introducere în publicitate. Bucureşti: Comunicare. ro, pp. 44-52; 55-56; 153-170 (Funcţiile publicităţii, Tipuri de publicitate, Obiectivele campaniei de publicitate, Media în publicitate) Trout, Jack şi Rivkin, Steve, Noua poziţionare, Bucuresti: Brandbuilders, 2008. Partea a 3-a, subcapitolul 20 "Şase capcane de poziţionare.", pp.189-199. Introducere în teoria comunicăriiSeptimiu Chelcea, Loredana Ivan, Adina
Chelcea, Comunicarea
nonverbală: gesturile și postura, București, Comunicare.ro, București,
2005, pp. 41-51; pp. 129-137. Ioan Drăgan, Comunicarea.Paradigme si teorii, București, Rao, 2007, vol. I, Partea a IIIa, „Semiotică, pragmatică și comunicare”, capitolul 1 „Semiotica: imperiu al semnelor și semnificării”, pp. 195-219; 231-240. |
Prima pagină > Licenţă >